Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se pan Culik redaktor z BL odmlcel.

Pro vyreseni problemu je nezbytne, aby strany, ktere maji na problem ruzne nazory spolu komunikovaly a hledaly zakladni pricinu proc problem existuje. Pak je teprve mozne (kdyz je jasne v cem je problem) hledat cestu jak problem vyresit. Pan Culik, redaktor z BL, ma na problem socialne vyloucenych obcanu zcela jiny nazor nez ja. Nicmene, duvody proc problem existuje neuvadi a ani nenavrhuje konkretni reseni, omezuje se pouze na kritizovani osob, ktere nesdileji jeho nazory. To je presne ta spatna cesta, ktera problem neresi, jen prileva olej do ohne a nazory radikalizuje. Pokud se celospolecenska diskuse povede timto nevhodnym zpusobem muze to skoncit socialnim vybuchem.

Predkladam prvni e mail, ktery jsem poslal panu redaktorovi.


http://jakubmares.blog.idnes.cz/c/207890/Jak-to-vidi-Romove.html
 
Dobry den,
Vazeny pane redaktore, nektere Vase nazory jsou odvazne a uctyhodne, jine ve me vyvolavaji rozpaky. Myslim, ze neznate dostatecne realitu spoluziti Romu a Cechu v Ceske republice. Zajima mne proto Vas nazor na to jak sami Romove vidi sve zaclenovani do spolecnosti. Postavil jste se celkem jednoznacne na stranu Romu, ale nenabizite reseni. Jak by podle Vas melo probihat ono zaclenovani se Romu do spolecnosi? Jiste vite, ze se o to ruzne vlady pokouseji jiz desitky let a vysledek je dosti nevalny. Zajimam se o genetiku a posledni vyzkumy naznacuji, ze vyznamne nas geneticky ovlivnuje "gene expression" pomoci "methylation". (Ceske terminy dosud nejsou ustalene.) Jednoduse receno, geny mame vice mene vsichni stejne. (Uvadi se, ze od simpanze se lisime jen v mene nez 2% genu.) Jsme ruzni povahove i fyzicky protoze nektere nase geny jsou obalene methylovymi skupinami = "methylation" a nemohou se prosadit = "gene expression". Toto nastaveni genu je castecne dedicne a castecne je ovlivneno prostredim i vychovou. (Odtud prameni spor co nas vice ovlivnuje, zda vychova ci zdedene geny.) Toto nastaveni projevu genu se vytvari rannem detsvi a v dospelosti jiz nejde vychovou zmenit. Mozna v budoucnu se bude moci dat ovlivnit genovou terapii, ted to ale jeste neumime. Vysledkem je, ze clovek, jehoz predci vyrustali v ghettu, ma nastavene geny tak, aby v ghettu prezil a prizpusobil se mu co nejlepe. To znamena, ze dlouhodobe neplanuje, protoze to pro nej nema smysl. Snazi se prezit ze dne na den, pouze okamzity zisk se pocita a musi se hned spotrebovat, drive nez o nej prijde. Je vice agresivni a take je vice opatrny, dalo by se rici zbabely, neriskuje kdyz nemusi. Ma snizeny pocit studu, protoze ten kdo se v ghettu stydi dlouho neprezije atd. Pokud se takovy clovek dostane mimo ghetto tak se okoli jevi jako "neprizpusobivy" protoze je "prizpusoben" svemu ghettu. Takovy clovek ma jine priority a respektuje jine zakonitosti nez takzvana vetsinova spolecnost. Jiste znate spoustu pribehu o tom jak, se nedari lidem z ghetta vymanit. Je to tim, ze uz jsou "geneticky nastaveni" na podminky ghetta a jinde uz zit nedokazi = vlecou si sve ghetto vsude sebou. (Samozreme to plati jen statisticky, ne absolutne.) I opacne pripady jsou mozne, kdy se dite z "dobre rodiny" dostane rizenim osudu do nepriznivych podminek a jen tezko se jim prizpusobuje. Viz romanovy priklad Oliver Twist. (Pod pojmem ghetto si muzete predstavit jakekoli prostredi, ktere je vam osobne neprijemne a nesympaticke.)
Zda se tedy, ze jakekoli pokusy o prevychovu Romu jsou predem odsouzeny k nezdaru a v praxi se to i potvrzuje. Ti, kteri preci jen zmeni svuj zpusob zivota, jsou odvrzeni vlastni komunitou protoze uz do ni nedokazou zapadnout a  jeste nezapadaji ani do vetsinove spolecnosti. Podle meho nazoru lidem nevadi ze Romove maji tmavsi plet, vadi jim (a me taky), ze se chovaji jinak a nepredvidatelne, ze maji svuj vlastni system hodnot, odlisny od systemu hodnot vetsinove spolecnosti.
Jedina moznost jak vyresti souziti s Romy je, ze Romove prestanou byt Romy, nebo se vetsina prizpusobi jim a bude se chovat jako Romove. Oboji se zda byt nemozne z etickych duvodu a navic by to trvalo nekolik generaci, nez by se geny prenastavily do pozadovaneho stavu. Osobne nevidim z teto genove pasti snadne vychodisko. Mate nejaky napad pane Culiku? Samozrejme, muzete rikat, ze je potreba Romy vzdelavat, vychovavat, dat jim moznost prace atd. Jinymi slovy nutit je, aby se chovali jinak, nez na co jsou geneticky nastaveni. Je to neco podobneho jako, kdyby Vas nekdo nutil zit, dlouhodobe v pralese bez vydobytku civilizace. Dlouho byste to neprezil protoze Vase geny jsou nastaveny na preziti ve velkomeste. (Stejne tak indian z pralesa by zase brzo zahynul ve velkomeste = pro nej by to bylo "ghetto".)
Vilem Mikula

Toto je odpoved pana Culika. (2 e maily)
Pane Mikulo,
to jsou opravdu odvážné rasistické spekulace... :)
Zkušenosti s asociální třídou nevzdělaných lidí nejsou výlučně omezené
na Českou republiku a střední Evropu.
  V západní Evropě ti lidé jsou z nejrůznějších
etnik, velmi často jsou to běloši.
Řešit se to dá jen individuálním přístupem. Trestat za porušování
sociálních a trestných norem, ale dát těm lidem příležitost, aby se
mohli sami o sebe postarat.
Jestliže jim seberete všechny možnosti obživy a uděláte je terčem
nenávisti většinové společnosti, samozřejmě, že budou proti ní bojovat.
To by dělal každý. Vy taky.

Děsivé je už to, jak se naprosto mainstreamové názory Britských listů na
tuto problematiku setkávají v českém prostředí s tak silným rasistickým
odporem.


Tento e mail jsem odeslal zpet (moje komentare jsou vepsane do jeho textu.)

Dobry den
poslal jste mi 2 emaily, ale omezil jste se pouze na myslenky, ktere jiz
znam z Vasich clanku v BL. Opakuji znova: zajma me Vas nazor na proticeske
rasisticke nazory. Viz link
http://jakubmares.blog.idnes.cz/c/207890/Jak-to-vidi-Romove.htmlNechate si svuj nazor jen pro sebe a nepodelite se o nej? :-)
Ostatni pripominky v textu dole.
----- Original Message -----
From: "Jan Culik" <culik@blisty.cz>
To: "Vilem Mikula" <vilem.mikula@volny.cz>
Sent: Tuesday, August 30, 2011 1:58 PM
Subject: Re: jak to vidi romove
Pane Mikulo,
to jsou opravdu odvážné rasistické spekulace... :)
Zkušenosti s asociální třídou nevzdělaných lidí nejsou výlučně omezené
na Českou republiku a střední Evropu.
Souhlasim, je to problem ve vetsine spolecnosti a statu.
  V západní Evropě ti lidé jsou z nejrůznějších
etnik, velmi často jsou to běloši.
Souhlasim, postihuje to vetsinu etnik. Je zajmave, ze v USA jsem jeste
nevidel asiata (cinan, japonec, vietnamec) jako bezdomovce. Belosi, cernosi,
indiani, romove jsou bezdomovci bezne. Cim to asi je?
Řešit se to dá jen individuálním přístupem. Trestat za porušování
sociálních a trestných norem, ale dát těm lidem příležitost, aby se
mohli sami o sebe postarat.
Opakujete porad to same a sam vidite, ze to nefunguje. V praxi se na
asociální třídu nevzdělaných lidí a tedy i na vetsinu Romu uplatnuje tzv
dvoji metr. Ti lide maji prilezitost, aby se o sebe (v nasem vetsinovem uhlu
pohledu) mohli sami postarat. Jejich deti maji nejen pravo ale dokonce i
povinnost chodit do zakladni skoly. Zatim stale jeste maji moznost ziskat
vyssi vzdelani bezplatne (VS, SS, vyucni list...) Proc tuto moznost a
privilegium neumeji vyuzit?  Navhrnete neco, co je presvedci, aby posilali
sve deti do skol a aby se snazily mit dobre vysledky. Tady v DC zkouseji
platit penize rodicum za to, ze posilaji deti do skoly. Muze to podle Vas
pomoci?
Jestliže jim seberete všechny možnosti obživy a uděláte je terčem
nenávisti většinové společnosti, samozřejmě, že budou proti ní bojovat.
Vy schvalujete, aby se asociální třída nevzdělaných lidí a tedy i vetsina
Romu chovala nasilnicky? :-) O moznost obzivy zapolime vsichni, nekteri maji
komparativni vyhodu a jini ne. Kazdy ma ale sanci. Ja i Vy i asociální třída
nevzdělaných lidí a tedy i vetsina Romu.  To je zaklad trzniho kapitalismu.
Navrhujete snad nejakou spolecnost komunistickeho typu s takzvanym pravem na
praci?
pekny den
Vilem Mikula

Na tento e mail jiz pan redaktor neodpovedel. Myslim si, ze pokud nebudeme hledat zakladni priciny problemu, nemuzeme ho ani vyresit. Myslim si, ze pouze kritizovat jine nazory a opakovani nic nerikajicich obecnych frazi  (typu: dejte jim praci, dejte jim vzdelani) bez uvedeni konkretni cesty jak to udelat, problem nevyresi.

Preji vsem pekny den
Vilem Mikula 

Autor: Vilém Mikula | středa 31.8.2011 16:00 | karma článku: 15,28 | přečteno: 964x
  • Další články autora

Vilém Mikula

Výzva politikům ČR - Konkrétní pomoc pro Ukrajinu.

Jsem Slovan a velice mě trápí, že je na slovanské Ukrajině zuří válka. Nemohu vyřešit kdo za válku může, kdo jí rozpoutal a kdo jí podporuje a přiživuje. Vím jenom, že ta válka nejvíce postihla obyčejné lidi, takové jako jsem já.

22.8.2014 v 22:47 | Karma: 9,46 | Přečteno: 599x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Máme šanci se vyhrabat z korupčního bahna.

Se zájmem sleduji politické dění v ČR. Pan Nečas odstoupil a rozbíhá se vyjednávání o budoucím osudu příštího premiéra, vlády a také také lidu ČR.. Pokud se většina v PSP neshodne na nové vládě může to vyvolat předčasné volby, což podle mě není nejlepší řešení. Problém ekonomické krize to nevyřeší, spíše jí to prodlouží.

20.6.2013 v 20:01 | Karma: 9,18 | Přečteno: 715x | Diskuse| Ekonomika

Vilém Mikula

Chybí tu zpětná vazba.

Každý z nás zná ze svého okolí nějakou tu krachující firmu nebo podnik. Pro bývalé zaměstnance takové firmy či podniku to znamená potíže a ne každý se s tím dokáže vypořádat. Mnoho z nich má potom existenční potíže a nezaměstnanost roste. Je zvláštní, že ačkoli znám z novin několik stovek krachujících firem nemohu si vzpomenout, že by kterýkoli jejich manažer odešel s žebráckou holí. Poslední příklad jsou ČSA.

18.3.2013 v 20:13 | Karma: 12,93 | Přečteno: 405x | Diskuse| Ekonomika

Vilém Mikula

Co se stalo s miliardami Kč pro důchodce?

Čtu teď v novinách samé negativní zprávy. Populace stárne, důchodců přibývá, inflace stoupá, státní rozpočet zvětšuje dluh, celkové daňové zatížení narůstá atd. Kam oko pohlédne všude místo světlých zítřků bují jen svrab bída a neštovice. Už ani ti politici nemají z čeho brát. V rozpočtu už jsou prakticky jen mandatorní výdaje, skoro vše ostatní už je rozebrané...

15.3.2013 v 23:00 | Karma: 32,65 | Přečteno: 1558x | Diskuse| Ekonomika

Vilém Mikula

Že by se konečně ledy pohnuly?

Dnes mě zaujal článek na webu časopisu týden: http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/politika/senatori-se-ptaji-zda-necas-nespachal-trestny-cin_264061.html. Senátoři se ptají (no konečně) stejně jako já před měsícem: http://mikula.blog.idnes.cz/c/316643/Muze-Ustavni-soud-zrusit-rozhodnuti-premiera.html.

14.3.2013 v 17:14 | Karma: 18,06 | Přečteno: 626x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

I zázraky se dějí.

Mám kamaráda Edda. Jako typický Američan je věřící, tvrdě pracuje a nečeká od vlády žádné milodary, tak jako většina republikánů. Má 5 dětí o které se stará spolu s manželkou a vede je k tomu, že mají být bohabojní, čestní, spravedliví a pracovití. Osobně jsou pro mě jeho názory obdivuhodné, protože nechce od vlády podporu pro své děti, chce jen, aby zákony platily pro všechny stejně bez vyjímek pro vyvolené skupinky a aby byly nižší daně. (Kéž by zastávali stejné názory i naši čeští "pravičáci!")

11.2.2013 v 21:12 | Karma: 12,10 | Přečteno: 608x | Diskuse| Společnost

Vilém Mikula

Prezident jako Černý Petr pro ODS a ČSSD.

Karel nebo Miloš? Kdo utrpí škodu? Pravice nebo levice? Je lepší si vybírat mezi dvěma pravicovými kandidáty nebo mezi dvěma levicovými kandidáty? Je lepší si nechat vypálit levé oko nebo pravé oko?

17.1.2013 v 21:44 | Karma: 6,93 | Přečteno: 417x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Může Ústavní soud zrušit rozhodnutí premiéra?

Právníci Ústavního soudu se předem alibisticky vyvazují z povinnosti rozhodnout v případě amnestie pana prezidenta. Nebudu je podezřívat, že to je hlavně kvůli jejich nedostatku osobní statečnosti a že prostě neví, která parta mafiánů nakonec vyhraje a podle toho budou "na odstřel nebo na vyznamenání". Je dobře možné, že prezident skutečně nikomu a ani Ústavnímu soudu neodpovídá za svá rozhodnutí.

17.1.2013 v 19:42 | Karma: 13,22 | Přečteno: 543x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Poslanci a poslankyně, nenechte se vydírat!

Nenechte se prosím zastrašovat a vydírat. Ústavní soud již jednou rozhodl, že předčasné volby jsou neústavní pokud jsou vyvolány pádem vlády. Je tu tedy precedens a nemusíte mít strach, že by pád vlády znamenal i to, že byste přestal/a být poslancem/kyní.

28.8.2012 v 21:13 | Karma: 13,98 | Přečteno: 775x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Američtí prezidenti jsou voleni v rozporu s USA ústavou.

We people...Article II, Section 1: No Person except a natural born Citizen, or a Citizen of the United States, at the time of the Adoption of this Constitution, shall be eligible to the Office of President... Volně přeloženo: Žádná osoba s výjimkou rodilého Američana, nebo občana USA, v době přijetí této ústavy, není způsobilá k úřadu prezidenta...

24.8.2012 v 20:40 | Karma: 7,53 | Přečteno: 1148x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Má muž právo na své biologické dítě?

Čas od času si přečtu na webu informace o právech dítěte (dítě má právo narodit se jako chtěné, ale nemá právo narodit se proti vůli matky), nebo o právech ženy rozhodovat nezávisle o svém těhotenství. Státy v euroamerickém civilizačním okruhu mají legislativu obdobnou, liší se jen v detailech. V pricipu nechávají konečné rozhodnutí o těhotenství jen na potenciální matce. Je to ale spravedlivé? Zatím jsem nikde neviděl zda je spravedlivé a správné přiznat také nějaká práva biologickému otci.

20.8.2012 v 22:09 | Karma: 11,12 | Přečteno: 1086x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Poctivý prezident může přibrzdit rozkrádání státního rozpočtu.

Mě volilo sedmdesát procent obyvatel této země a já mám tím pádem větší legitimitu než vy, pane premiére, a to, co mi předkládáte k podpisu, tak já nepodepíšu, protože vaši vládu volilo necelých třicet procent. Je dost dobře možné, že se něco takové stane,“ varuje Lebeda. Viz http://www.parlamentnilisty.cz/rss/zpravy/Prima-volba-prezidenta-Jeste-se-budete-hodne-divit-243142

17.8.2012 v 22:20 | Karma: 10,54 | Přečteno: 820x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Další promrhané miliardy v době krize.

Opět se vedou jednanání o pronájmu či nákupu superdrahých stíhaček ze zahraničí. Podle mého názoru jde o zcela vyhozené peníze ze státního rozpočtu a to v době kdy Kalouskova a Nečasova vláda zmenšuje sociální pomoc těm nejpotřebnějším. Na první pohled se zdá, že Nečas se snaží vyjednat nižší cenu za pronájem Gripenů. Mám ale podivný pocit, že se mu spíše jedná o to kdo a jak velkou provzi za "zprostředkování" získá.

25.7.2012 v 16:54 | Karma: 30,42 | Přečteno: 1796x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Kdy zavraždí i tebe?

Právě si čtu knihu Dějiny 20 století od Paula Johnsona. Autor v knize mimo jiné popisuje jak se dostali diktátoři Stalin a Hitler k moci a jak systematicky nechávali zabíjet své politické odpůrce. Jednoduše řečeno Stalin i Hitler ovládli státní mocenský aparát i tvorbu zákonů a použili to k fyzické likvidaci svých politických oponentů. Vraždy a jiné zločiny nechávali formálně a "legálně" proběhnout podle zákonů které sami vytvářeli...Na začátku jejich politické dráhy mohli být relativně snadno zastaveni. Pokud by se jejich oponenti sjednotili, mohli je společně zbavit moci. Později už to bylo nemožné, v atmosféře teroru byla každá úvaha o odstavení Hitlera a Stalina od moci vítána jako důkaz k pokusu o puč a posloužila k dalšímu stupňování teroru a k dalšímu zastrašení rozumně uvažujících lidí.

23.7.2012 v 22:12 | Karma: 19,73 | Přečteno: 976x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Jednala paní exministrině Parkanová jako řádný hospodář?

Zdá se, že se právníci a poslanci přou o to, zda měla nebo neměla paní exministrině Parkanová povinnost si zjistit skutečnou cenu letounů CASA http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/politika/kalousek-natocil-kvuli-parkanove-videoklip-schovava-se-za-sobotku_237640.html

15.6.2012 v 22:33 | Karma: 25,69 | Přečteno: 1967x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Domino. Tak už to začlo.

Rathem to začalo. Nepochybuji, že policie zatkla Ratha na "politickou objednávku". Prostě jen sledovala podezřelé kauzy tak dlouho dokud neměla jistotu, že Ratha chytne při činu. Kdyby zakročila dříve, neexistoval by proti němu přimý důkaz a obviněni by byli jen přenašeči peněz a ne hlava, která je organizuje. Dokonce se mohu opravněně ale bez důkazu domnívat, že někdo ze spoluobviněných Ratha spolupracoval s policí za slib nižšího trestu. Předal policii přesné informace a ta proto mohla jít sebejistě sebrat Ratha i s důkazem.

14.6.2012 v 16:44 | Karma: 28,73 | Přečteno: 1056x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Jsem hrdý že jsem Čech, ale stydím se za některé české politiky.

V diskuzích mi anonymní (asi se za své názory v duchu stydí) čtenáři často vyhrožují, nadávají a snaží se mě i urážet. Přiznávám, že mě to občas mrzí. Cenzor většinu sprostých urážek během pár hodin smaže, takže to celkově nevypadá tak dramaticky. Na jednu stranu je to dobře, protože si ty urážky beru moc k srdci a nemám hroší kůži, na druhou stranu je to přeci jen omezení projevu těch, kteří se mnou nesouhlasí a to není v principu správné.

27.5.2012 v 2:13 | Karma: 21,17 | Přečteno: 1014x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Nečas a korupce, Vatikán a církevní restituce.

http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/vatikan-zatkl-papezova-majordoma-s-tajnymi-dokumenty_235698.html Nejprve jsem si radoby vtipně pomyslel, že Nečas infikoval korupcí i zaměstnance Vatikánu. Skutečnost ale není vtipná, je tragická.

25.5.2012 v 23:24 | Karma: 32,23 | Přečteno: 1686x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Neprodává dětem drogy, jenom lže...

Potlučený chlapec z Břeclavi je lhář. Jeho matka se za to již omluvila. http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/matka-lhare-z-breclavi-vsem-romum-se-omlouvam_235505_diskuze.html?page=1#prispevek-832229

24.5.2012 v 17:48 | Karma: 10,39 | Přečteno: 495x | Diskuse| Politika

Vilém Mikula

Rathovi to projde, bohužel :-(

Přečetl jsem si zde http://www.novinky.cz/domaci/267868-postup-vuci-rathovi-muze-byt-v-nesouladu-s-ustavou-tvrdi-pravnik.html?ref=boxF znění části ústavy podle které byl Rath zadržen a vyšetřován. (5) Poslance nebo senátora lze zadržet, jen byl-li dopaden při páchání trestného činu nebo bezprostředně poté. Příslušný orgán je povinen zadržení ihned oznámit předsedovi komory, jejímž je zadržený členem; nedá-li předseda komory do 24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání zadrženého soudu, je příslušný orgán povinen ho propustit. Na své první následující schůzi komora rozhodne o přípustnosti stíhání s konečnou platností.

17.5.2012 v 20:11 | Karma: 18,09 | Přečteno: 1249x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 83
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1322x
Zajímám se obecně o přírodní vědy, historii, ekonomii, sociologii a politologii.

Seznam rubrik